Webshop beginnen / Online producten verkopen in 7 stappen (Geen ervaring nodig)
Laatste update: 13 mei 2022
Een webshop beginnen is voor veel ondernemers een droom die uitkomt. Hiermee kan je online producten verkopen zonder het gedoe van het huren en onderhouden van een fysieke winkel. Je stelt je winkel 24/7 open voor letterlijk duizenden potentiële klanten. Dat klinkt waarschijnlijk goed, maar waar te beginnen met deze nieuwe onderneming?
In deze webshop handleiding bespreken we hoe je een webshop maakt, waar je in de basis op moet letten en welke producten het beste zijn om mee te starten.
Navigeer door de webshop starten gids:
Stap 1 Eigen webshop maken
Stap 2 Goede domeinnaam kiezen
Stap 3 Logo ontwerpen voor jouw webshop
Stap 4: Onderzoek de markt en concurrentie
Stap 5: Bepaal wat je wilt gaan verkopen
Stap 6 Waar kan je jouw producten kopen
Stap 7: De eerste verkopen realiseren
Belangrijk: Regelgeving
Wat is e-commerce ook al weer?
E-commerce is de verkoop van goederen en diensten via een digitaal netwerk, meestal via een website, maar tegenwoordig ook steeds vaker op Social Media. Dankzij de technologische ontwikkelingen kan tegenwoordig iedereen een webshop maken. Webshop eigenaren kunnen bestellingen opnemen via een zelf ontwikkelde webshop of ze kunnen eenvoudig een webshop builder als JouwWeb gebruiken om hun online producten te verkopen.
De voordelen van een webwinkel beginnen?
- E-commerce kan overal ter wereld bedreven worden.
- Je hoeft geen grote investering te doen, de meeste e-commerce platforms bieden gratis proefversies en daarna betaalbare opties aan.
- Het is niet tijdsgevoelig: klanten kopen producten op hun gemak, waardoor je waarschijnlijk meer omzet kan realiseren dan wanneer je (enkel) een fysieke winkel zou hebben.
Om over na te denken:
- Je hebt producten in voorraad nodig om daadwerkelijk te verkopen.
- Hou rekening met de klantenservice verantwoordelijkheden.
- Het is niet zonder risico, je hebt te maken met strikte regelgeving.
Welke producten zijn het beste te verkopen?
De beste producten om online te verkopen zijn producten die gemakkelijk verzonden worden. Hoe meer vraag er naar is in de markt, des te beter natuurlijk. In dit artikel leggen we je later uit hoe je dat onderzoekt.
Enkele voorbeelden van makkelijk te verkopen producten zijn betaalbare accessoires, decoraties, (simpele) kledingstukken, sneakers, boeken of zelfs flessen wijn.
Grote product items zoals meubels doen het misschien niet zo goed, omdat ze vóór levering gemonteerd moeten worden, wat tot schade kan leiden tijdens het verzenden.
Gouden regel: hoe groter het product, hoe groter het risico op verzendproblemen.
Hou het als beginnende webshop eigenaar klein en simpel!
Stap 1: Eigen webshop maken met JouwWeb
Technische problemen zijn de nachtmerrie van iedere online ondernemer.
De grootste fout die de meeste webshop eigenaars maken is dat ze in het begin niet het juiste platform voor hun webshop kiezen.
Als complete beginner wil je een gebruiksvriendelijke webshop bewerker, zodat je volledig kunt focussen op het verkopen in plaats van de technische aspecten van een webshop. Het is daarom af te raden om direct een eigen webshop (extern) te laten ontwikkelen.
Er zijn veel e-commerce platforms, maar voor deze blogpost zullen we ons concentreren op JouwWeb, omdat we dit het meest gebruiksvriendelijke platform voor beginners vinden.
Je kunt JouwWeb helemaal gratis proberen: ga naar de website en klik op “Nu beginnen”
Het Nederlandse JouwWeb is een Nederlandse website bouwer en eCommerce platform waar je een webshop kunt opzetten. Het is volledig gratis om te proberen en gemakkelijk te gebruiken! Je hebt geen codeer- of programmeervaardigheden nodig, want het is allemaal slepen en neerzetten. JouwWeb geeft je bedrijf de mogelijkheid om online producten te verkopen, bestellingen te verwerken en e-mails met eigen domeinnaam te verzenden.
De onderstaande video legt uit hoe je in een korte tijd met JouwWeb zonder ervaring een website met webshop kunt beginnen.
Stap 2: Goede domeinnaam kiezen voor je online winkel
Iedere website heeft een eigen website adres. Zo’n website adres noem je een domeinnaam. Het kiezen van een geschikte domeinnaam voor jouw webwinkel is essentieel om goed voor de dag te komen.
De meeste website eigenaren combineren trefwoorden met een beschrijvend woord of zinsdeel dat hun gewenste doelgroep aanspreek, en vervolgens plakken ze er “.nl” eraan vast.
Je kunt jouw domeinnaam registreren bij een website builder, of los bij een domein registrar.
Voldoet je domeinnaam aan het volgende:
- Makkelijk te onthouden (3 woorden of minder)
- Zo kort mogelijk (ongeveer 17 tekens of minder)
- Eenvoudig te typen en hardop te zeggen
- Geen cijfers, koppeltekens of speciale symbolen
Dan zit je goed, registeren maar!
Stap 3: Logo ontwerpen voor je webshop
Een logo is een essentieel onderdeel van de branding van elk bedrijf.
Het makkelijkste is om Canva.com te gebruiken voor het maken van een logo.
Canva is een (gratis) gebruiksvriendelijke ontwerptool waarmee je eenvoudig prachtige logo ontwerpen kunt maken, zelfs als je geen ontwerper bent. Ze bieden honderden gratis sjablonen en lettertypen, dus er is voor elk wat wils. Het is dus niet alleen voor logo’s handig, je kunt hier voor alle soorten beeldmateriaal terecht.
Dit is waar je op moet letten bij het maken van een logo:
Zoek uit waar jouw winkel bekend om gaat staan. Wat wil je gaan verkopen? Wie weet kan je iets thematisch aan het logo toevoegen.
Surf op internet of kijk naar andere winkels in jouw markt, en kies een stijl die vergelijkbaar is, maar niet te dicht bij hun ontwerp (je wilt niet dat mensen het als kopie beschouwen).
Overweeg of je meer dan één kleurenschema wilt hebben. Zo ja, besteed wat tijd uitzoeken welke kleuren elkaar het beste aanvullen zonder te botsen; als er meerdere logo’s nodig zijn (zoals voor marketing materiaal), zorg er dan voor dat ze op elkaar aansluiten.
Stap 4: Onderzoek de markt en concurrentie
Voordat je een webshop maakt, is het belangrijk om onderzoek te doen om erachter te komen wat je precies wilt verkopen. Vergeet niet dat als er geen vraag is naar een product, dat klanten niet zomaar bij je gaan aankloppen. Wees hier realistisch in.
Gebruik Google Trends om producten te vinden om te verkopen.
Als je op zoek bent naar ideeën , dan kan je het beste even een onderwerp invullen bij Google Trends en zien welke producten momenteel trending zijn. Dit geeft je een goed inzicht in de vraag naar die specifieke productcategorie.
Gebruik Google Trends door een ’trefwoord’ of ‘productnaam’ in de zoekbalk te typen. Scroll naar beneden totdat je Producten of Shopping Trends vindt (meestal aangeduid als iets als ‘Interesse in de loop van de tijd’) en selecteer vervolgens het datum bereik in de linkerbovenhoek van de interface. Daar kun je vervolgens zien waar de interesseniveaus lagen gedurende specifieke perioden in de geschiedenis. Handig he!
Ga op zoek naar hypes / trends om op in te spelen.
Stel dat de vraag naar bijvoorbeeld fietstassen ineens flink toeneemt, dan kan dit duiden op een grote interesse van klanten waardoor dit product waarschijnlijk de moeite waard kan zijn om te beginnen te verkopen!
Nadat je hebt vastgesteld dat er een markt voor je de verkopen producten bestaat, bepaal je wie de huidige concurrenten zijn en hoe ze zich ten opzichte van elkaar verhouden.
Stap 5: Bepaal wat je wilt gaan verkopen
Als je eenmaal je onderzoek hebt gedaan en de concurrentie kent, is het tijd om te beslissen welke producten je wilt aanbieden. Welke items hebben goede marges voor winst? Welke merken hebben trouwe volgers die alles kopen wat door ze geproduceerd wordt?
Houd er bij het kiezen van een producttype rekening mee hoeveel variaties van dat artikel nodig zijn. Als er meer dan vier tot vijf verschillende soorten overhemden worden aangeboden in een e-commerce winkel, kunnen klanten in de war raken door het grote aanbod. Less is more!
Zorg ervoor dat je een investering in de te kopen goederen kunt veroorloven.
Je wilt geen tienduizenden euro’s investeren in producten met lage winstmarges, anders is het het risico misschien niet waard.
Welke producten zijn misschien te moeilijk om mee te beginnen?
Zwaar meubilair: deze items zijn te zwaar voor de meeste postbodes om te bezorgen, wat betekent dat ze bepaalde bezorgkosten in rekening brengen of dat je de hulp van iemand anders nodig hebt om ze bij klanten thuis te krijgen.
Dure elektronica: wanneer je elektronica verkoopt, moet u rekening houden met de garantie van de producten. Over het algemeen verwacht men hoogwaarde klantenondersteuning.
Richt je op kleine en makkelijk te verzenden producten die niet gelijk al je spaargeld opmaken wanneer je de eerste lading koopt. Iedere succesvolle webshop is ooit klein begonnen!
Stap 6 Waar kan ik producten inkopen?
Je kunt rechtstreeks bij de fabriek of bij een groothandel kopen om de beste prijs te krijgen.
Hier zijn enkele van onze favoriete groothandels: AliExpress, DHgate, Alibaba.com, Amazon en Ebay.
Het is natuurlijk ook mogelijk om je eigen producten te produceren. Maar bedenk wel dat je waarschijnlijk veel hogere verkoopprijzen dient te hanteren om deze strategie kosteneffectief te maken. Dan is het natuurlijk de vraag of je er genoeg kan verkopen voor die prijs.
Waar dien ik rekening mee te houden met inkopen?
De algemene regel is dat jouw product prijs het dubbele moet zijn van de groothandelsprijs (plus verzendkosten). Dus als een overhemd in de groothandel voor 20 euro wordt verkocht, kan het voor ongeveer 40-50 euro worden verkocht.
Als je bij een fabriek of distributeur koopt en niet zelf het artikel maakt, weet dan dat ze waarschijnlijk 50% als aanbetaling vragen en minimale bestelhoeveelheden eisen. Dit betekent dat bij het bestellen van 100 artikelen, 50 shirts verkocht moeten worden voordat er winst gemaakt kan worden!
Als tip is het misschien verstandig om eerst een paar producten te bestellen, en te kijken of je die kunt verkopen, voordat je meer artikelen toevoegt in je product inventaris.
Stap 7: Hoe zorg je voor je eerste verkopen?
Begin bij je eigen netwerk. Vertel vrienden en familie dat je een online winkel bent begonnen. Dit zal het balletje aan het rollen brengen. Wie weet kan je zo al je eerst verkopen genereren en zal dit je aanmoedigen om verder te bouwen aan je webshop.
Klantervaringen verzamelen is essentieel!
Probeer vervolgens wat beoordelingen te krijgen van jouw eerste klanten. Om dit te doen, kan je een klant een beoordelingsformulier op jouw webshop laten invullen om feedback te krijgen. Doe dit bijvoorbeeld tijdens het afrekenen wanneer iemand een bestelling plaatst (zodat ze al hun informatie al bij de hand hebben).
Als mensen zien dat anderen blij zijn met de service van je webwinkel, is de kans groter dat ze ook iets kopen! Neem indien mogelijk contact op met bloggers en influencers die mogelijk ook geïnteresseerd zijn in de online producten die je verkoopt. Deze tips zouden je moeten helpen om snel een paar online verkopen te generen, mits de producten voor een goede prijs verkocht worden, maar stop daar niet!
Leer hoe je meer bezoekers naar jouw winkel kunt trekken en hoe je het aantal conversies (online verkopen) kunt verhogen.
Zo kan je werken aan de SEO (zoekmachine optimalisatie) van jouw website, zodat Google beter op de hoogte wordt gebracht van jouw online winkel. Als je hoog scoort in Google voor jouw product zoekwoorden, dan krijg krijg je gegarandeerd meer verkopen. Hieronder vind je video met handige SEO tips voor beginners.
Belangrijk: Regelgeving & Tips
Bij het starten van een webshop moet je rekening houden met de wet- en regelgeving.
Het is sterk aan te raden om dit webinar van de KVK te bekijken:
Waarom het niet te laat is om te starten met online verkopen in 2021?
E-commerce is hier om te blijven. We leven in een wereld waar alles online kan en daarom wordt e-commerce, het online verkopen van producten / diensten via internet nog vele malen groter dan het nu al is. Het totale aantal verkopen steeg maar liefst 27% naar 335 miljoen in 2020. Deze aantallen zullen de komende jaren alleen maar stijgen. Waarom? Omdat we ons huis of kantoor niet meer hoeven te verlaten voor basistaken zoals boodschappen doen, kleding kopen, reis reserveringen boeken of zelfs eten laten bezorgen (denk aan al die tijd die men bespaart!).
Een webwinkel beginnen is altijd het proberen waard
De technologie van vandaag maakt een webshop beginnen voor iedereen mogelijk.
Het heeft veel voordelen en met de juiste kennis kun je ongetwijfeld binnen een korte tijd wat omzet generen. Begin met kleine stapjes. Start met een kleine voorraad, kijk of je een paar producten kunt verkopen. Als het werkt, koop je meer in. Lukt het niet, dan heb je in ieder geval weer ervaring opgedaan. Het blijft een kwestie van experimenteren tot het lukt.
Door meer artikelen te lezen en Youtube-tutorials kijken zul je snel meer e-commerce kennis opdoen. Succesvol online producten verkopen is daarom zeker te aan leren!
Veel succes met je webshop!
Waar moet je op letten?
De regels van de belastingdienst en douane. Je dient op de hoogte te blijven van de regelgeving omtrent de producten die je gaat verkopen. Vergeet ook niet de wetten en belastingtarieven in andere landen waar je mogelijk producten naartoe gaat verzenden, zo voorkom je dat je in conflict komt met hun douane en heffingen.
Belangrijk bron om te lezen:
https://ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-webshop-beginnen/
Mag ik als minderjarige een webshop starten?
Hoewel het verleidelijk kan zijn om als minderjarige een webshop op te zetten, is het belangrijk om in gedachten te houden dat het illegaal is voor minderjarigen om dit te doen. De reden hiervoor is dat e-commerce winkels een grote mate van verantwoordelijkheid en juridische kennis vereisen. Zo zouden minderjarigen in staat moeten zijn om wetten betreffende belastingen, handelsmerken en privacy van klanten te begrijpen en na te leven. Bovendien zouden zij een veilig betalingssysteem moeten opzetten en beschermen tegen fraude. Daarom is het het beste om te wachten tot je meerderjarig bent
Veelgestelde vragen over een webshop maken
Wat is e-commerce?
E-commerce is het online kopen en verkopen van goederen of diensten.
Wat is dropshipping?
Dropshipping is wanneer je een externe verkoper gebruikt om jouw webshop bestellingen te verwerken en producten rechtstreeks naar jouw klanten te verzenden.
Hoe start ik een online webshop?
Er zijn drie manieren om aan de slag te gaan: je kunt iemand inhuren om jouw webshop te bouwen, een website bouwer gebruiken of WordPress gebruiken als Content Management Systeem (CMS). Als je geen ervaring hebt, maar iets goed en eenvoudig wilt, dan raden we JouwWeb aan.
Is webshop software gratis te gebruiken?
Veel e-commerce platforms bieden gratis proefversies, dus het is de moeite waard om je gewoon even aan te melden om erachter te komen welke website builder het beste aan jouw behoeften voldoet.
Waar kan ik producten kopen om te verkopen?
Je kunt rechtstreeks bij de fabriek of bij een groothandel kopen om producten tegen de beste prijs te krijgen. Zo voorkom je de marges die tussenhandelaren hanteren. Hier zijn een paar van onze favoriete groothandels voor online verkopen: AliExpress, DHgate en uiteraard Alibaba.com.
Hoeveel kost het starten van een webshop?
Het is relatief goedkoop. Een domeinnaam kost je gemiddeld 15 euro per jaar en de kosten van een website builder zijn meestal lager dan 10 euro per maand. De technische aspecten van het hebben van een webshop kost je dus ongeveer 135 euro per jaar. Vergelijk dat maar eens met het huren van een winkelpand.
Is het gemakkelijk om zelf een online winkel te creëren?
Het hangt er echt van af hoe technisch je bent. Als je niet technisch onderlegd bent, dan kan het natuurlijk even ingewikkeld zijn in het begin. Maar als je een website builder als JouwWeb gebruikt, welke in feite al het lastige technische werk voor je doet, dan heb je al een stuk minder zorgen om je druk over te maken.
Wat zijn de beste e-commerce platforms?
Er zijn er veel. Hier zijn enkele van onze favorieten: JouwWeb, Webador en Shopify. Je kunt ook WordPress gebruiken met WooCommerce, wat je veel aanpassingsmogelijkheden geeft, maar dit is waarschijnlijk niet zo gebruiksvriendelijk voor beginners als een website builder.